fbpx

SPOR Festival: Danmarkspremiere – Spheres

D. 14. maj får Teater Refleksion får besøg af SPOR Festival, og vi glæder os.

Hvad kan du opleve?
Koncert med Ensemble KNM BERLIN og nye værker af komponisterne Kirsten Reese (DE), Tine Surel (NO), Bergrún Snæbjörnsdóttir (IC), Anda Kryeziu (KO) og Monika Szpyrka (PO)

Kort fortalt
Fem nye værker af fem kvindelige komponister fra forskellige europæiske lande – Tyskland, Sverige, Polen, Kosovo og Island – forenes i et multimedieprogram. Alle værker er nykomponerede.

Program
• Tine Surel Lange: Apotheosis (2023)
• Anda Kryeziu: CO – 10′ (2018) til træblæser, elektrisk guitar, video og bånd
• Monika Szpyrka: Internal Monologue 15′ (2023) til kontrabas / basklarinet, elektrisk guitar, cello, kontrabas, elektronik og video
*Værket er støttet af Dansk Komponistforening og KODA Kultur.
• Kirsten Reese: ukendt wuuhing-lyd 15′ (2023) til elektrisk guitar, violoncello, kontrabasklarinet, kontrabas og biofoniske/geofoniske havlyde-video af Robert Seidel
• Bergrún Snæbjörnsdóttir: Axis Spirat (2023)

Køb billet HER.


Hvis du vil vide mere

Koncertens fem forskellige værker har det til fælles, at de alle kombinerer videoprojektioner eller performativ kunst med musik- og lydelementer og bygger bro mellem forskellige sfærer.

Den norske komponist Tine Surel Lange arbejder ofte med opfattelsen af lyde samt lytteforventninger. Apotheosis – betegnelsen for en ophøjelse af mennesket til en status af gud – overdriver koblingen mellem lyd og visualitet i sin søgen efter en balance mellem den præcise definition af lyd og improvisationsfrihed for de involverede musikere. For at opnå det anvender Tine Surel Lange også feltoptagelser og konverterer geodata til lyd.

I Homeostasis bearbejder den Kiel-fødte komponist Kirsten Reese musikalsk arkiverede lyde fra undervandsverdenen og viger ikke tilbage for udfordringen med at dirigere lytterens bevidsthed ud over selve lydkompositionerne til vor tids ekstramusikalske problemer. Hun forbinder på poetisk vis havets lyde og optagelser af havets forurening, sammenstiller virkeligt og kunstigt liv og forsøger et utopisk design for en sameksistens på tværs af arter i balance.

Den islandske komponist Bergrún Snæbjörnsdóttir søger efter sammenhænge mellem lyd og andre sanseopfattelser og kinæstetiske sammenvævninger. I Axis Spirat, skrevet til kontrabas, basklarinet, cello og guitar, drejer fire instrumentalister, hver placeret på en roterende platform, rundt om deres egen akse. Det musikalske materiale varierer ikke kun i forhold til deres positioner i rummet, det ændrer sig også, når spillerne mødes. På denne måde fortsætter de formodede statiske, gentagne strukturer med at udvikle sig.

Det væsentlige ved Monika Szpyrkas musik er sammensmeltningen af instrumentale og elektroniske lyde. I Internal Monologue beskæftiger den Krakow-fødte komponist sig med den “indre stemme”, der vikler os ind i konstante mentale enetaler som en måde at udøve selvkritik eller problemløsning på, stille sig selv spørgsmål og give sig selv svar. Til det lader hun lyde gennemgå den mindste forvandling, som ledsages af langsomt koreograferede bevægelsessekvenser.

Komponisten og performeren Anda Kryeziu stammer fra Kosovo. Værket CO- er en collage af musik, video og tekst, der er omarbejdet til projektet. Hun kombinerer blandt andet tre fotomontager af DADA-kunstneren John Heartfield med citater som Donald Trumps “The beauty of me is that I’m very rich”. På den måde gør hun politisk propaganda til protest.

Tilmeld nyhedsbrev